Ansvarsfullt mot en grön framtid

2002 gick Spreadshirt in i e-handelsbranschen med stora drömmar. Sedan dess hjälper vi människor att förmedla sina unika budskap till världen – på produkter som bara trycks för dem, on demand och därmed resurseffektivt. Det som började som ett nystartat företag är i dag del av Spread Group, en koncern med global verksamhet och mer än 1 000 anställda.

Som starkt växande företag med egna produktionsanläggningar är vi medvetna om vårt allt större ansvar för planeten och människorna. Vi vill förändra vår verksamhet på ett hållbart sätt med höga standarder och påverka positivt. Vår rapport om företagets sociala ansvar visar i detalj hur vi prioriterar hållbarhet.

Vi tar ansvar för morgondagen i dag.

Ansvar är ett mätbart värde. Det omfattar respekt för vår planet och för människorna och bygger på hållbara affärsrelationer. Till vårt ansvar räknas även att ifrågasätta vårt eget handlande. Vi vill skapa en balans mellan tillväxt för vår onlineverksamhet och de konsekvenser som den har på miljön.

VÅR PLANET

Ingen överproduktion tack vare print-on-demand

Vår affärsmodell heter ”print-on-demand”. Till skillnad från klassiska tillverkare trycker vi endast det som kunderna valt ut respektive själva designat – och först när de beställer det. Vi producerar dessutom endast det önskade antalet, från ett enstaka exemplar till stora beställningar. Sedan Spreadshirt grundades för över 20 år sedan hör hållbar produktion och handlande till vårt företags DNA. Det glädjer inte bara oss och vår planet, utan även våra kunder som returnerar färre än två procent av våra produkter. Med detta är vi branschledande. Och till och med returerna får ett andra liv genom donationer och återvinning.

Investeringar i en hållbar och ekologisk produktion

Vi investerar regelbundet i moderna, miljövänliga tekniker och produkter Slutligen har vi uppgraderat och satsat 10 miljoner euro på moderna Kornit Atlas-skrivare. Vid digitalt direkttryck, vår standardtryckmetod, används hållbara bläck, veganska färgpigment och en särskild vatten- och strömsparande tryckprocess. Sedan 2019 använder vi inte längre något papper vid bearbetningen av beställningarna i vår produktion, vilket omräknat sparar 767 träd per år.

Vår egen gröna produktserie

T-shirt eller luvtröja – vi älskar hållbara produkter. Därför utvidgar vi vårt sortiment efter hand med många produkter från ekologisk tillverkning. Produkterna från vår egen, flerfaldigt certifierade premiumkollektion är tillverkade av ekologiska och miljövänliga tyger, och även andra ekologiska märken finns redan representerade i vårt sortiment. Till slutet av 2022 vill vi åtminstone fördubbla antalet gröna produkter. På det sättet kommer vi att erbjuda våra kunder ett hållbart alternativ i nästan alla produktkategorier. Dessutom arbetar vi på att beskriva våra produkters ursprung, material och certifikat på ett mer transparent sätt.

Produkter och tryck som håller länge

Produkter av högkvalitativa tyger och material tycker man om länge – och är därför särskilt hållbara. Varje produkt testas ingående innan vi tar in den i vårt sortiment. Vi testar tygernas och tryckens hållbarhet i en rad testtryck och olika tvättar. Efter trycket testar vi eventuella kemikalierester, tryckets färgbriljans och en exakt bearbetning. Även för produkter som har funnits länge i vårt sortiment tittar vi regelbundet på våra kunders feedback och säkerställer en konsekvent produktkvalitet.

Förnybar energi

Övergången till förnybar energi är ett enklare men viktigt steg i rätt riktning. Sedan 2020 har vi täckt elbehovet för våra servrar i EU och vårt huvudkontor i Leipzig helt med grön el. Detsamma planerar vi för våra anläggningar i USA.

VÅRA MEDARBETARE

En respektfull samvaro

En öppen och respektfull kultur är hjärtat på Spread Group. Vi var det första tyska företaget som anställde en feel good manager 2011. Till erbjudandena för medarbetare hör inte bara yoga, afterwork och aktiviteter för barn, utan feel good handlar även om att vi alltid ska reagera flexibelt på våra medarbetares förändrade livssituation och behov. Som familjevänlig arbetsgivare satsar vi på 100 % förtroendebaserad arbetstid och flexibilitet på kontoret eller hemifrån. Våra övertygelser för vi vidare till vår designcommunity i våra communitystandarder. Sedan 2021 är vi medlem i föreningen Charta der Vielfalt e. V. och står upp offentligt för inkludering och mångfald i företaget.

Rättvisa arbetsvillkor

Med vår uppförandekod säkerställer vi att våra underleverantörer representerar och genomdriver samma värderingar som är viktiga för oss. Tillverkarna av vår egen premiumkollektion måste uppvisa rättvisa, oberoende kontrollerade arbetsvillkor med hjälp av certifikat, medlemskap och kvalitetsmärkningar. Vi känner våra underleverantörer i Bangladesh, Turkiet och Portugal personligen och har själva besökt deras produktionsanläggningar för att säkerställa att de motsvarar våra standarder beträffande arbetsvillkor och rättvis betalning (se avsnitt 5 i vår uppförandekod).

Rättvisa avtal och egen produktion

På våra kontor och produktionsanläggningar i Europa och USA ger vi som pålitlig arbetsgivare medarbetare långsiktiga arbetstillfällen. Några kollegor har redan arbetat hos oss i mer än 10 år. För att det ska fortsätta så stödjer vi alla medarbetare på alla sätt vi kan. Till exempel hjälper vi dem, i samarbete med förskolor, att fortsätta sin karriär samtidigt som barnen tas om hand på ett bra sätt – om de vill. Även deltidsarbete är möjligt på Spreadshirt. Genom interna och externa utbildningar och workshoppar kan medarbetare vidareutbilda sig.

UNSER BUSINESS

En stark community

Med vår affärsmodell kan alla tjäna pengar på kreativa idéer. Konstnär, designer, företag eller influencer – Spreadshirts marknadsplats och Spreadshops är för alla och genererar inkomster. Våra tjänster är gratis så att alla kan vara med. Dessutom tar vi även hand om leverans och kundservice. Vi är medvetna om att vår communitys kreativa idéer och insatser är det viktigaste för vårt företag. Därför har vi tät kontakt, anpassar våra ersättningsmodeller när marknaden kräver det och delar därmed vår framgång. Det lönar sig också. Från 2015 till 2020 har de utbetalda provisionerna till våra 10 främsta partner stigit med 100 %.

En hållbar affärsmodell

Även efter 20 år i print-on-demand-branschen har företaget behållit sin anda från tiden som nystartat företag. Vi är stolta över den öppna arbetsatmosfären, de platta hierarkierna och våra ansträngningar att skapa en hållbar tillväxt. Vår ledning bevisar att företagstillväxt och främjande av en enorm community inte utesluter varandra. Bara 2020 betalade vi ut 17 miljoner euro i provision till våra oberoende designer.

Ett växande företag

2011 hade Spreadshirt 300 medarbetare – i dag arbetar mer än 1 000 människor från 40 länder på våra anläggningar i Europa och USA. Vår omsättning steg från 65 miljoner euro 2011 till 170 miljoner euro 2020, med 9,8 miljoner tryckta produkter. Denna tillväxt har vi våra medarbetare att tacka för, som i Tyskland, Polen, Tjeckien och USA ser till att våra kunder gillar det de får.

Tänka på framtiden

Vägen till verklig hållbarhet är lång. Vi anstränger oss varje dag för att producera lite mindre avfall och fortsätta att minska vårt ekologiska fotavtryck. 2022 vill vi packa alla europeiska leveranser plastfritt, följt av våra förpackningar på den amerikanska marknaden. Vi kommer även i fortsättningen att ta in ekologiska produkter i vårt sortiment och underlätta och främja hållbara köpbeslut. Även på produktionssidan vill vi förbättra vår energieffektivitet ytterligare och minska våra koldioxidutsläpp så långt som möjligt.

För oss innebär hållbar verksamhet att skapa en balans mellan våra affärer, miljön och människorna. Vi handlar i dag för en grön framtid.