Företagshistoria

Maj

Rekordvinst, tillväxt i USA och nya partner gör 2017 till ett framgångsrikt år. Spreadshirt kan se tillbaka på ett år med nästan 15 % tillväxt. E-handelsföretaget från Leipzig ökade den globala omsättningen för första gången till över 100 miljoner euro och gjorde en rekordvinst på 8,2 miljoner euro EBITDA.

Läs mer i nyheterna

April

Spreadshirt utvidgar produktsortimentet. Nu finns det postrar och väggbilder på marknadsplatsen och i partnerbutikerna. Genom att väggkonst tas med i sortimentet får de 80 000 Spreadshirtpartnerna nya möjligheter att marknadsföra sina motiv.

Läs mer i nyheterna

Februari

Spreadshirt utvidgar sitt huvudkontor i Leipzig och skapar 36 nya tjänster. Dessutom bygger e-handelsföretaget till 734 kvadratmeter extra yta i bottenvåningen på huvudkontoret, varav 600 kvadratmeter kontor. 2017 skapades 36 nya arbetstillfällen i Leipzig, medan 60 nya tjänster skapades globalt tack vare den goda tillväxten. För 2018 är ytterligare nyanställningar planerade, varav över 40 i Leipzig.

Januari

E-handelsföretaget Spreadshirt tar märket TeamShirts till fyra nya länder. Nu finns spin-off-märket i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Med lanseringen på marknader i Norden stärks affärsområdet TeamShirts inom Spreadshirt-koncernen. 2017 noterade TeamShirts en tillväxt på 60 % jämfört med föregående år.

December

Spreadshirt fortsätter att investera i sin marknadsplats och lanserar designers showroom och vattenmärken. Som del av den omfattande marknadsplatsstrategin ger detta designer från Spreadshirts community mer synlighet och bättre försäljningsmöjligheter.

November

Spreadshirt utökar sin ledande ställning inom digitalt direkttryck och investerar 1,2 miljoner i den nya GTX-tekniken från Brother. Med förvärvet av 45 GTX-tryckmaskiner används den senaste tekniken inom digitalt direkttryck framöver på alla fem produktionsorter. Genom en ännu snabbare bearbetning av kundbeställningar och produkter av hög kvalitet vill Spreadshirt utöka sin ställning som marknadsledande i Europa på lång sikt.

Läs mer i nyheterna

September

Spreadshirt Manufacturing Polska sp.z.o.o. firar jubileum. I 10 år har Spreadshirt producerat i polska Legnica och har därmed skapat 300 arbetstillfällen i grannlandet. Sammanlagt har över 13 miljoner individuellt designade produkter börjat sin väg till de olika europeiska länderna där. Totalt 50 % av den europeiska produktionsvolymen trycks därmed i Legnica.

Juni

Inte ens 15 år efter grundandet har Spreadshirt slutat satsa på innovation och lanserar ett nytt designverktyg, som kunderna kan använda för att designa personliga kläder och accessoarer. Webbappens layout har förändrats i grunden. Den använder liggande format och är optimerad för datorer och surfplattor.

Läs mer i nyheterna

Maj

Ett start-up-företag blir vuxet: Spreadshirt firar sin 15-årsdag 2017. Det som i början kallades en ”orealistisk affärsmodell” i en tävling för grundare har blivit ett internationellt e-handelsföretag för tryckta kläder och accessoarer, som låter alla budskap uttryckas. Spreadshirt är ledande på den europeiska marknaden och har växt kontinuerligt sedan det grundades.

Spreadshirts historia i bloggen

April

TeamShirts, onlineerbjudandet speciellt för gruppbeställare, visar sin första egenproducerade YouTube-reklam på de tyska skärmarna med mottot ”Gå med stil”. Därmed satsar Spreadshirts spin-off på egen produktion.

Februari

Utmärkelse för optimerad användarupplevelse och snabb internationell försäljning: På Drapers Digital Awards får Spreadshirts nya partnerområde en nominering till slutlistan i kategorin ”Best User Experience”.

Läs mer i nyheterna

Januari

Spreadshirts VD Philip Rooke har gett ut strategin ”Fokus USA” för 2017 för att överträffa de företag som är ledande på marknaden där. Mål är dessutom att bygga ut partnerverksamheten med områdena butiker och marknadsplatser och stärka positionen i Europa. På det sättet ska Spreadshirt fortsätta att växa kontinuerligt.

Läs mer i nyheterna

December

Det nya partnerområdet är en revolution i Spreadshirts teknik. I denna kommandocentral skapar partner nya butiker och förvaltar sina idéer och produkter. Till de viktigaste nyheterna hör automatisk internationell försäljning. Från och med nu publiceras nya motiv inte bara på en partners hemmarknadsplats, utan granskas automatiskt och erbjuds på de övriga 14 europeiska marknadsplatserna.

Läs mer i nyheterna

Oktober

Gratisappen ”Spreadshirt Partner” för Android och iPhone utvidgar serviceutbudet för partner för optimering av produkturval och marknadsföringsstrategi. Appen finns på de tre språken tyska, engelska och franska.

Läs mer i nyheterna

September

Med Pixel Cotton lanserar Spreadshirt ett globalt utbud som helt riktar sig till gaminglivsstilen. Via den interaktiva webbplatsen kan spelare hitta exklusiv merchandising – kläder, accessoarer och andra fanartiklar – till populära spel.

Läs mer i nyheterna

Augusti

Spreadshirt utvidgar sin högsta ledning och utnämner Hugo Smoter till kommersiell chef (CCO). Med den nyskapade tjänsten koncentrerar den internationella e-handelsplattformen kompetenser, påskyndar innovations- och beslutsprocesser och skapar därmed förutsättningar för fortsatt tillväxt.

Läs mer i nyheterna

Juli

TeamShirts, Spreadshirts märke för gruppbeställningar, är med på slutlistan för två eftertraktade priser. Online Retail Awards 2016 nominerade företaget i kategorin ”Mobile site of the year”. Dessutom övertygade print-on-demand-leverantören i förhandsurvalet till Retail Week Tech & Ecomm Awards 2016 i två kategorier: ”Innovation of the Year” och ”The OpenMarket M-Commerce Retailer of the Year”.

Maj

Spreadshirt inför en ny provisionsmodell för butiksinnehavare. Nyheten omfattar tre centrala element: affiliateprovisionen på 20 %, framgångsbonusen på upp till 40 % och ett ändrat utbetalningssätt. På det hela taget tjänar de flesta partner därigenom mer. Dessutom minskas det administrativa arbetet märkbart.

Läs mer i nyheterna

Mars

TeamShirts lanserar en mobil konfigurator i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Spreadshirts märke för gruppbeställningar fortsätter att utöka sin service. Grupper – som idrottslag eller skolklasser – kan nu bekvämt designa och beställa sina teamprodukter via en smartphone.

Februari

Guld till Spreadshirt på populära German Stevie Awards 2016! I kategorin ”årets HR-team” får e-handelsplattsformens personalavdelning med tio medarbetare pris för sin integrerade ansats till strategisk employer branding – från rekrytering och att behålla medarbetare till en uppskattande företagskultur och kommunikation.

November

Genom att öppna en tredje europeisk produktionsanläggning i Krupka (Tjeckien) reagerar Spreadshirt på den stigande beställningsvolymen och skapar kapacitet för en ihållande tillväxt 2016.

Oktober

Spreadshirt optimerar de sociala delningsfunktionerna på den mobila marknadsplatsen och i den mobila butiksvyn. Användare av mobila enheter kan hädanefter snabbt och enkelt dela sina egendesignade produkter via sociala medier och e-post.

September

Märket TeamShirts erövrar nya länder. Efter den framgångsrika lanseringen i Tyskland 2014 startar servicen för gruppbeställare i Storbritannien (www.teamshirts.co.uk) och Frankrike (www.teamshirts.fr).

Augusti

Genom att öppna en ytterligare butik på USA-plattformen till den japanska marknadsplatsen Rakuten driver Spreadshirt på expansionen på externa marknadsplatser ytterligare.

Till TV-reklamen

Juli

Spreadshirt öppnar en egen butik på eBay Tyskland. E-handelsföretaget ökar därmed antalet externa marknadsplatser till sex. Förutom eBay Tyskland har onlineplattformen produkter på Amazon i USA, Tyskland, Frankrike och Storbritannien och på eBay i USA.

Juni

Ytterligare steg tas mot den mobila optimeringen av alla tjänster. Med Spreadshop lanserar Spreadshirt ett nytt, helt responsivt butikssystem. Väsentliga förbättringar är en intuitiv och användarvänlig layout, snabba inläsningstider och möjligheten till enkel integrering av nya funktioner. I den öppna betafasen var Spreadshirtsäljare inbjudna att lämna sin feedback aktivt i utvecklingsprocessen.

Maj

Varje år firar T-shirtfans i hela världen den internationella T-shirtdagen den 21 juni. Spreadshirt utlyser en stor designtävling och uppmuntrar alla Instagram-användare att dela sina coolaste, roligaste, mest utmanande T-shirtstilar med communityn under hashtaggen #spreadstyle.

April

”Spread it with Spreadshirt”: Spreadshirt startar sommarsäsongen 2015 med en ny devis och en europeisk TV-kampanj. Budskapet i de båda klippen på tjugo sekunder lyder: Alla kan sprida och dela sina idéer, känslor och åsikter.

Till TV-reklamen

Mars

Internet World Business hedrar Spreadshirt med en andraplats på IWB Shop Awards 2015. Spreadshirt får pris i kategorin ”Bästa mobila butik” för den mobila optimeringen 2014 – den mobila marknadsplatsen och kassan på en sida.

I mars blir Spreadshirt dessutom officiell licenspartner till ProSiebenSat.1:s framgångsformat ”CIRCUS HALLIGALLI”.

Februari

Spreadshirt tar hjälp av Berlinagenturen Jung von Matt/Spree för kreativa rådgivningstjänster. Jung von Matts huvuduppgift är att vässa Spreadshirts varumärke ytterligare.

Januari

Guld till Spreadshirt: Rådgivningsföretaget ServiceValue synar 300 webbutikers webbplatser i sömmarna i samarbete med DIE WELT och berömmer Spreadshirts kundorientering.

December

Spreadshirt noterar den starkaste julhandeln sedan företaget grundades. Global rekorddag: 15 december med 19 200 beställningar.

Fler siffror i detalj

November

2014 noterar Spreadshirt en fördubbling av besöken via mobila enheter jämfört med förra året. Med lanseringen av en mobil marknadsplats och en ny kassa optimerar nu företaget viktiga element på plattformen för mobil användning och kundernas därmed förändrade behov. Läs mer.

Med lanseringen av märket TeamShirts (www.teamshirts.de) fortsätter Spreadshirt sin diversifieringsstrategi på den tyska marknaden. Det nya erbjudandet riktar sig speciellt till det växande antalet gruppbeställare, som idrottslag, svensexor eller företagslopp.

Oktober

Spreadshirt blir branschvinnare för ”Personliga kläder och accessoarer – online” på årets rankning Service-Champions Tyskland. Dessutom belönas e-handelsplattformen i Tysklands största servicerankning med en silvermedalj i den sammanlagda tävlingen. 1 500 företag från 189 branscher synas i sömmarna beträffande deras servicekvalitet.

September

För första gången kör Spreadshirt en TV-reklam mot företag, som riktar sig till befintliga och potentiella säljare. Förutom marknadsföringsansvariga och varumärkesinnehavare vänder man sig även till band och föreningar som är intresserade av merchandising.

Juli

Från Leipzig till Rio de Janeiro – Spreadshirt tar över det brasilianska e-handelsföretaget Vitrinepix och når därmed den sydamerikanska kontinenten. Plattformen fortsätter sin expansion och internationalisering framgångsrikt.

Juni

Spreadshirt är en av sponsorerna till den internationella fototävlingen #tshirttheworld, som visar T-shirts i hela världen i ovanliga situationer. De bästa av över 400 bidrag utsågs av en jury och belönades med priser.

Leipzigs tusenårsjubileum närmar sig. Därför startar föreningen Leipzig 2015 e.V. med Spreadshirts stöd en butik där invånare och besökare i staden kan göra souvenirer personliga och beställa. Favoritmotivet för föreningens ordförande och borgmästaren Torsten Bonew är ”Ett liv utanför Leipzig är möjligt, men meningslöst”.

Maj

Maj för med sig en mängd evenemang. Förutom evenemangen på företaget, K5 Open House och Open IT, presenterar sig Spreadshirt för första gången på T-shirtfestivalen i Dresden som sponsor och med ett stånd. Dessutom pågår redan förberedelserna för nästa evenemang, den årliga T-shirtdagen den 21 juni.

April

Den nya TV-reklamen går detta år i flera länder i Europa. TV-tittare i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Sverige ser i fyra vardagssituationer att Spreadshirt erbjuder produkter för varje tillfälle och motiv för varje känsloläge. Reklamen kan ses här.

Mars

Det är ett år sedan lanseringen av den egna kollektionen och resultatet är mycket positivt. Nästan tjugo procent av de beställda produkterna var artiklar från Spreadshirts kollektion. Premium-T-shirtarna är storsäljarna hos både män och kvinnor.

December

2013 har Spreadshirt 72 000 säljare i hela världen som erbjuder sina motiv och produkter i webbutiker, via Spreadshirts marknadsplatser och via fler kanaler, till exempel Amazon.

Med ”Yink” (www.yink.com) lanserar Spreadshirt ett eget märke för individuellt tryck av textilier och reklamartiklar i stort antal. Mer bakgrundsinformation

Oktober

Guido Laures är ny teknikchef på Spreadshirt. Laures, som har en master i informatik, efterträder Matthias Spiess, medgrundare av Spreadshirt, som lämnade företagets operativa verksamhet i oktober 2012 och tidigare var teknikchef på Spreadshirt i mer än tio år.

Även 2013 är Spreadshirt en del av Designers Open i Leipzig. Inte bara i tre utan i sex dagar öppnar företaget sina portar i år. Förutom den traditionella T-shirtverkstaden och produktionsrundturer väntar en outletbutik och designworkshopar för nybörjare.

September

Efter en framgångsrik lansering av Spreadshirts kollektion i Europa i mars 2013 finns nu e-handelsplattformens första egna T-shirtkollektion även i Nordamerika.

Juli

Spreadshirt lanserar en pekskärmsoptimerad T-shirtdesigner och uppfyller därmed kraven från det växande antalet mobila Spreadshirtanvändare. Den nya T-shirtdesignern gör det nu möjligt för användare att designa och köpa sina favorittröjor även på surfplattor.

Juni

Den 21 juni firar Spreadshirt den internationella T-shirtdagen under mottot ”My shirt, my voice”. Med ett party i Leipzig och många onlinekampanjer som passar till mottot firar företaget för sjätte gången T-shirten som modeikon och accessoar till det individuella uttrycket.

April

Spreadshirt är pristagare av Red Herring Top 100 Europe Awards. Därmed utses företaget för andra gången sedan 2006 till ett av de mest lovande privata teknikföretagen i Europa.

Spreadshirt startar våren med förnyad logotyp och omarbetad företagsprofil. Den nya looken syns först i den nya TV-reklamen. En fullständig uppdatering av plattformen följer successivt. Mer information

Mars

Spreadshirt lanserar sin första egna kollektion med namnet ”kvalitet med hjärta”. För detta samarbetar e-handelsplattformen med textilproducenten Switcher. För Spreadshirt ligger transparens för kunderna särskilt varmt om hjärtat. På alla textiletiketter sitter en så kallad DNA-kod. Via koden kan bäraren se hela produktionsprocessen online (www.respect-code.org). Mer information om orsakerna och kollektionen

Februari

Spreadshirt tillkännager de ekonomiska siffrorna för 2012: I år beställde kunder sammanlagt runt 3 miljoner produkter. E-handelsplattformen nådde en omsättning på 65 miljoner euro och noterar därmed en ökning på 42 procent jämfört med förra året. Fler siffror i detalj

Oktober

Spreadshirt är även 2012 del av Designers Open och öppnar dörrarna till T-shirtverkstaden. Parallellt äger den första Partner Academy för designer och butiksinnehavare rum på huvudkontoret i Leipzig. På endagskonferensen samlar och utbyter Spreadshirtpartner erfarenheter i workshopar. En rapport om konferensen.

Spreadshirt öppnar en ny produktion i Henderson (Las Vegas, Nevada) och reagerar därmed på rekordtillväxten på den amerikanska marknaden.

September

Efter framgången i april anordnar Spreadshirt den andra loppmarknaden med kläder på företagets område i Leipzig. Den fyrsiffriga vinsten donerar Spreadshirt till barnstiftelsen i Leipzig.

Augusti

Spreadshirts medarbetare i Berlin får ett nytt hem. Företagets huvudstadskontor flyttar till Oranienburger Straße.

Den aktuella trendrapporten avslöjar att endast 1,9 % av produkterna på Spreadshirt reklameras. Därmed ligger Spreadshirt långt under den genomsnittliga reklamationsandelen inom näthandel.

Juli

Asterix och Obelix erövrar Spreadshirt. Klädhandelsplattformen ingår ett licenspartnerskap med det franska förlaget Albert René. Till butiken

Juni

Naturligtvis firas den femte T-shirtdagen på Spreadshirt ordentligt. Med öppet hus i Greensburg och en T-shirtmarknad i Leipzig hedrar Spreadshirt företagets kärna.

April

April går även i år i miljömedvetandets tecken på Spreadshirt. Förutom interna kampanjer med planteringar på takterrassen och miljövänlig cykling organiserar Spreadshirt även en loppmarknad med kläder. Här hittar många oanvända T-shirts en ny ägare, helt enligt mottot: ”Att slänga är ute, att återvinna är inne”.

Mars

Spreadshirt offentliggör omsättningssiffror från 2011. Klädhandelsplattformen ökar sin omsättning med 43 procent jämfört med fjolåret. Dessutom tillkännager Spreadshirt öppnandet av en ny produktion i Las Vegas.

Fotbollslegenden Lothar Matthäus är på besök på huvudkontoret i Leipzig. Anledningen är hans egen T-shirtkollektion på Spreadshirt. Därmed gör han sällskap med kändisar som The Avengers och Bibi Blocksberg, vars T-shirts också finns på Spreadshirt sedan 2012.

Februari

Äntligen – nu behöver man inte längre logga in för att beställa på Spreadshirt. Den nya gäståtkomsten gör det möjligt. Samtidigt har plattformen ändrat sitt yttre och glänser med en ny startsida.

Januari

Med det nya året kommer nya produkter. Spreadshirt lanserar en kollektion med arbetskläder i sortimentet. Från och med nu kan även hantverkare inte bara köpa kläder privat hos Spreadshirt.

Med ett tackbudskap till kunder och butikspartner inleder Spreadshirt det nya året. Anledningen till detta är att Spreadshirt firar tioårsjubileum 2012. Budskapet i full längd

December

Spreadshirt på rekordkurs: December blir den absoluta rekordmånaden för Spreadshirt. Inom en enda dag kommer 12 000 beställningar in. Fler än någonsin tidigare. Då jobbar Spreadshirts tomtenissar verkligen hårt.

Oktober

Med Stefanie Frenking som feelgood manager börjar en helt ny trend. På Spreadshirts huvudkontor finns nu en person som ägnar sig åt medarbetarnas välbefinnande och inte låter det roliga på jobbet försummas. Många företag i Tyskland och utanför följer detta exempel.

Under den tredje T-shirtverkstaden med anledning av Designers Open tar Spreadshirt emot stora och små gäster på huvudkontoret.

I T-shirtdesignern finns det från och med nu en Spara och dela-funktion. Äntligen kan designade produkter sparas, delas via Facebook och Twitter och skickas via e-post.

Augusti

Spreadshirt får fint besök. Under årets sommarturné för Sachsens regeringschef Stanislaw Tillich besöker han Leipzig och Spreadshirts huvudkontor.

Juli

Bud Spencer låter Spreadshirt helt officiellt trycka hans porträtt på T-shirts, luvtröjor, väskor m.m. Licensen från Bud Spencer är ett startskott för Spreadshirt att ytterligare utöka denna affärsgren.

Juni

Redan den 4 maj firar Spreadshirt den internationella T-shirtdagen med designers och T-shirtvänner i Berlin och Boston. Dessutom spänner T-shirtvänner upp T-shirttvättlinor tvärs genom Europa. Medverkar gör bland annat städerna Wien, Barcelona och Zwolle, i Nederländerna.

Vinnarna av den första API-tävlingen utses. 15 bidrag har kommit in till Spreadshirt, men endast två kunde vinna. Till vinnarna

Maj

Sedan maj 2011 är Philip Rooke ny VD på Spreadshirt. Philip Rooke kom till företaget 2009 och arbetade redan 2010 som styrelseledamot. Fokus för hans arbete ligger på områdena marknadsföring och försäljning. Efter att den första Spreadshirtkatalogen kommit ut i vintras kommer nu den första sommarkollektionen.

Det var dock inte allt. Spreadshirt syns från och med nu även på TV. I centrum för reklaminslaget står T-shirten som ett sätt att uttrycka den egna åsikten. Här kommer du till reklaminslaget

April

Spreadshirt utlyser för första gången en API-tävling. Kreativa applikationer sökes, med vilka Spreadshirts användare har ännu fler möjligheter att förverkliga sina T-shirtidéer.

För tredje gången i rad är Spreadshirt detta år representerat på bloggkonferensen re:publica. Anstormningen av tryckpressen är överväldigande och får våra medarbetare att börja svettas.

Februari

Wikileaks öppnar en officiell butik på Spreadshirt. Förutom T-shirts säljs i butiken även muggar och klistermärken med slogans och motiv för avslöjandeplattformen. Till butiken

Runt 43 % av reklamationerna på Spreadshirt görs på grund av felaktiga storlekar. För att göra det lättare att hitta den passande storleken hjälper Spreadshirt nu till genom produktvideor.

Januari

Spreadshirt bjuder för första gången in till Open-IT på huvudkontoret i Leipzig. Intresserade studenter och informatiker får under en endagsworkshop en presentation av de många olika verksamhetsområdena på Spreadshirt.

Spreadshirt firar naturligtvis även detta år joggingbyxdagen. En nyhet är Aze, den sportiga haren, som en och annan bloggare sportigt jagar genom Internet.

November

Spreadshirt försöker sig på tryck för första gången i sin 8-åriga företagshistoria och ger ut sin första katalog.

Jana Eggers tar avsked efter 4 år i företagsledningen och över 3 år som VD för Spreadshirt. Philip Rooke, vice ordförande och verkställande direktör inom områdena butikspartner och slutkunder, blir marknadschef i företagsledningen.

Oktober

Spreadshirt öppnar för andra gången T-shirtverkstaden i sitt huvudkontor i Leipzig-Plagwitz. Med anledning av det sjätte Designers Open hade besökare chansen att på nära håll vara med vid trycket av deras T-shirts och själva delta.

Spreadshirt API är här och erbjuder butiksinnehavare och pysslare möjligheten att skapa individuella Spreadshirtanvändningar.

Augusti

Den nya T-shirtdesignern testas som en öppen betaversion och kommer förmodligen efterhand till alla länder från och med 2011.

Juli

Powerblondinen och den nyblivna butiksinnehavaren på Spreadshirt Daniela Katzenberger besöker Leipzig för att trycka en egen kattröja.

Juni

För tredje gången firas den internationella T-shirtdagen. Inte bara CafePress är med i festligheterna detta år, utan även globala märken och butikskedjor. 2010 firas det gemensamt i Berlin, Boston, New York, Thessaloniki, Jakarta och på många andra platser i världen.

Mars

Trenden ekologiska textilier ökar stadigt. Andelen ekologiska kläder av den sammanlagda försäljningen går för första gången sedan införandet om andelen av Spreadshirts sortiment.

Styrelsen får tillökning. Nya är Simon Guild, Kolja Hebenstreit och Magnus Graf Lambsdorff.

Februari

Allt fler produkter aktiveras för det nyligen införda digitala direkttrycket.

Januari

Spreadshirt firar joggingbyxdagen – och det görs i fulla drag.

November

Spreadshirts första reklamfilm sänds.

Oktober

Med anledning av Designers Open bjuder Spreadshirt in till T-shirtverkstad. Under tre dagar kan besökare på Spreadshirts huvudkontor i Leipzig titta på när T-shirts trycks och själva hjälpa till.

September

Till riksdagsvalet 2009 i Tyskland säljer (nästan) alla partier valtröjor i egna Spreadshirtbutiker.

Augusti

Urvalet av teckensnitt i T-shirtdesignern, Spreadshirts eget onlineprogram för att designa kläder, utökas med 25 nya teckensnitt.

Tre nya toppledare förstärker Spreadshirtteamet.

Juli

Webbplatsen för laFraise, fortlöpande T-shirtdesigntävling och dotterbolag till Spreadshirt, får ett nytt utseende.

Juni

Den internationella T-shirtdagen firas i Berlin, Boston och på orter som Oslo, Kiev och Prag.

April

Spreadshirt sponsrar bloggkongressen ”re:publica” och designar T-shirts tillsammans med deltagarna.

För tredje gången samarbetar Spreadshirt med Earth Day e.V. Föreningens miljö- och informationsprojekt stöds med över 6 000 euro.

Mars

Det 7 miljonte T-shirtmotivet går igenom Spreadshirts motivgranskning.

Februari

Spreadshirt får tillväxtfinansiering på 10 miljoner euro av Kennet Partners och den befintliga investeraren Accel.

Oktober

Spreadshirts marknadsplats får nytt fokus. Hädanefter står butiksinnehavarnas produkter i centrum, för att även ge slutkunderna mer inspiration i alla sorters teman.

Spreadshirt stödjer Designers Open på mässan i Leipzig och projektet Onetee.

Flytt – Spreadshirt flyttar in i företagets nya, sanerade huvudkontor i Leipzig-Plagwitz, dörr i dörr med produktionen som redan har flyttat in.

September

Digitalt direkttryck gör sitt intåg på Spreadshirt. Nu kan Spreadshirts säljare och slutkunder få pixelgrafik tryckta med den nya tryckmetoden. Startskottet i Nordamerika har gått för några veckor sedan och tryckkvaliteten får beröm.

Augusti

Spreadshirt erkänner aktivt sitt ansvar som företag. På de nya ansvarssidorna kan alla användare få information om leverantörer och praxisen vid godkännande av motiv.

Juli

Spreadshirt och agenturen 12ender publicerar en bok med T-shirtmotiv av internationella designers (utgåva: Zeixs)

Spreadshirt tar initiativet till den första internationella T-shirtdagen, med evenemang online och offline i Berlin och Boston.

Juni

Spreadshirts produktion är de första att flytta till de nya lokalerna i Leipzig-Plagwitz.

Spreadshirt överlämnar en donation på knappt 4000 euro till föreningen Earth Day för finansiering av informationsprojekt.

Maj

Michael Petersen lämnar Spreadshirts företagsledning och börjar i den rådgivande kommittén.

April

Spreadshirts testlabb öppnas, kunskapscentret om T-shirttryck och tvätt.

Efter ett år i test- och genomförandefasen tillkännager Spreadshirt sitt första NPS-värde på 42 % (NPS=Net Promoter Score).

Februari

”Lovetab” blir Spreadshirts nya officiella logotyp.

Spreadshirt får utmärkelsen ”Great Place to Work”.

Grundaren Lukasz Gadowski lämnar företagsledningen och blir ordförande i styrelsen.

Oktober

Spreadshirt öppnar sitt nya USA-huvudkontor i Boston, Massachusetts.

Open Logo Project 1.6 får två vinnare.

Augusti

Den tidigare USA-chefen Jana Eggers blir ny VD. Hon tar över posten från Spreadshirts grundare Lukasz Gadowski.

Spreadshirt öppnar ett kontor i Berlin Mitte (Hackescher Markt) och stänger Derby Store.

Spreadshirt utlyser för andra gången en öppen tävling för att hitta en ny företagslogotyp.

Juni

Relaunch! Spreadshirts helt omarbetade webbplats går online. Den viktigaste nyheten är Spreadshirts marknadsplats – en gemensam plattform för designers, butiksinnehavare och slutkunder.

April

Spreadshirt utvidgar sitt sortiment med T-shirts av ekologiskt odlad och certifierad bomull och stödjer för första gången Earth Day International.

Februari

Den nya missionen står klar. Företagsmål nummer ett: ”Vi blir den globala kreativa plattformen för kläder”.

Januari

Jana Eggers (VD, Spreadshirt Inc.) blir ledamot i styrelsen för sprd.net AG.

Oktober

Spreadshirts grundare Lukasz Gadowski får OnlineStars specialpris som årets Internetföretagare 2006.

Spreadshirt når topp 5 på rankinglistan Europe's Top 500.

Juli

Spreadshirt belönas för andra gången (efter 2002) inom ramen för tävlingen för företagsplaner futureSAX i Sachsen.

Spreadshirt tar över laFraise, den europeiskt framgångsrika löpande T-shirtdesigntävlingen.

Som första europeiska företag i sin bransch får Spreadshirt riskkapital för finansiering av sin fortsatta internationella expansion.

Juni

I centrala Berlin öppnar ”The Derby Store” – den första Spreadshirtbutiken som man kan gå in i.

Spreadshirt GmbH omvandlas till sprd.net AG.

Maj

Spreadshirt belönas i Paris med Red Herring 100 Europe Award 2006.

April

Spreadshirt flyttar sitt huvudkontor från BIC (Business and Innovation Centre) till teknologicentret ”GaraGe” för att ha plats att växa.

Spreadshirt tar initiativ till ”Derby” – den första fortlöpande T-shirtdesigntävlingen på Internet på tyska.

Mars

Den nya logotypen står klar. Det vinnande bidraget i Open Logo Project övertygar med ett stiliserat fingeravtryck.

Januari

Spreadshirts grundare Lukasz Gadowski väljs till årets mellantyska företagare 2005.

December

Open Logo Project startar. Spreadshirt utlyser en öppen tävling för en ny utformning av sin företagslogotyp.

November

Spreadshirt belönas med det tyska Internetpriset 2005 från förbundsministeriet för ekonomi och arbete.

Oktober

Spreadshirt flyttar in i ett nytt logistikcentrum i Taucha vid Leipzig och tredubblar sin produktions- och leveranskapacitet.

April

VD:n Lukasz Gadowski väljs till främsta grundare i Sachsen 2005.

Spreadshirt finns även på polska.

Spreadshirt Inc. flyttar in i sitt nya huvudkontor i Greensburg, PA.

December

Spreadshirt Inc. startar i Louisville, USA, som 100 %-igt dotterbolag till Spreadshirt GmbH.

November

Spreadshirts designer aktiveras för den spanska marknaden, liksom i Nederländerna, Italien, Norge och Sverige.

Oktober

Spreadshirt erbjuder T-shirtdesignern på engelska och franska.

Augusti

Spreadshirt får HP Business Vision Award Tyskland 2004.

Michael Petersen, utexaminerad från Leipzigs handelshögskola, blir ledamot i Spreadshirts styrelse.

Maj

Spreadshirt öppnar ett logistikcentrum med en yta på 130 kvadratmeter.

April

Spreadshirts designer – en interaktiv applikation som man kan använda för att placera T-shirtmotiv på olika produkter – har namnet ”Shirt-O-Mat” online.

December

Spreadshirt GbR blir till Spreadshirt GmbH.

April

5000 butiksinnehavare använder Spreadshirts service.

Mars

Spreadshirt reagerar på den aktuella politiska utvecklingen och öppnar de båda framgångsrika temabutikerna ”Recession 2003” och ”Irakkrig”.

Oktober

Spreadshirts affärsidé belönas vid tävlingen för affärsplaner ”FutureSAX” i Sachsen.

Juni

Med ”Läkare utan gränser” får Spreadshirt sin första storkund.

Maj

Spreadshirt grundas som GbR, Matthias C. Spieß blir delägare. Den första automatiserade fullversionen av Spreadshirt.de går online.

Februari

Spreadshirt betraktas vid tävlingen för affärsplaner NUK i Köln som en ”orealistisk affärsmodell”.

Januari

Spreadshirt noterar den 100:e butiksinnehavaren.

April

Den första prototypen för butikssystemet går ut på nätet. De första beställningarna genomförs.

Mars

Lukasz Gadowski, student på HHL Leipzig (handelshögskolan), utvecklar grundkonceptet för Spreadshirt.